Sunday, 30 October 2011

54. Air tangan emak

Bila balik kampung, si anak mesti rindu dengan air tangan emak kan? Biar pun jauh berbatu-batu di perantauan, bila terkenang hangatnya tangan ibu menyuap juadah yang di masak, pasti banjir mulut si anak dengan enzim amilase dan juga air liur, kan, kan kan?

Si emak tidak perlu masak siakap tiga rasa untuk buat si anak tambah nasi sampai lima pinggan. cukup dengan ikan bilis masak kicap je, kita da bersemangat makan.

Si ibu membuat telur mata kerbau je pun, teknik yang sama, resepi yang sama, kita tetap tak dapat nak lawan sedapnya telur yang mereka goreng.

Si ummi sentiasa sediakan juadah kegemaran si anak bila anaaknya pulang. Kalau mereka tak larat sekalipun, adik beradik yang lain dikerah untuk mencari bahan masakkan supaya mereka tetap dapat sediakan juadah untuk si anak.

Ape pun, terima kasih emak, ibu, ummi serta yang seangkatan dengannya. Terima kasih di atas masakan kasih sayang kamu untuk dihidang kepada kami, terima kasih!

18 comments:

noraauliyya said...

betul ! masak lah ape pun. kalah chef paling hebat kat dunia ni. even kita try masak sama mcm mak kita. tetap xkn sama.

iniCIK yASmin said...

apek mmg bab3 makan apa pun boley!

Chegu said...

Nora: betui tu cik nora, bertuah lah si wanita yg menjadi ibu
Yasmin: cik yasmin, awat hang ni... Nak kena ka

EJA said...

ala manja nye anak mak ek??hehe

huhu sedih la pulak lps baca..x sabar nak balik kpg nak minta mak masak n suapkan mkn..hehee ;)

Chegu said...

Haha, bukan la anak manja, tapi anak yf slalu diperantauan, tu duk asik teringat tu

aimie amalina said...

heeeee
unik kan,,
walau hanya telur gorg tapi sedap sgt bile mak yang goreng

ajaibnya ibu!=]

Chegu said...

Haha, tu la, kalo si ibu masak ape pun mesti tambah. Tu x bleh diet kalo blk kg

EJA said...

ohh macam tu..hurm kira eja ni pun anak perantauan juga tau..cuma masih dduk dalam malaysia. cuma berjauhan je :)heheh

Chegu said...

Hehehe, kire lulus a tu, bleh buat persatuan anak perantauan perak cawangan hutan melintabg, hahaha

EJA said...

hehe wah bgs jgk cadangan tu...nak buat kat fb la nanti fan perantau anak perak cawangan hutan melintang..hehe jgn lupa nanti like ye :)

Chegu said...

Sy takdop fb, hahaha

asfira aminuddin said...

like like like! balik penat penat kalo dapat makan masakan mama, terus jadi energetic! haha.

Aweyn said...

yea air tgn mak mmg tak ada tandingan..mak masak telur je pun da bselera sgt ;)

Chegu said...

asfira: wah...semangat je like tu, mesti da tak sabar nak tggu raya haji ni, hahaha

aweyn: hahaha, cik aweyn, oder ambuyat satu

Izyan Masri said...

RASA NAK MAKAN MASAKAN EMAK HARI2 T_T

Chegu said...

sabar2, hehehe, cik izyan la plak masak utk mak, cik izyan

Kartini said...

mom saya jarang msk krn sbuk bkerja :(

Chegu said...

Takpe cik tini, cik tini try masak utk mak cik tini, mesti die terharu... Hehe,kasi suprise, mak saya adalah guru masakan saya